Kurcze emka prawie gotowa w pełnej specyfikacji a ja jestem z relacją dopiero przy felgach
Muszę nieco przyspieszyć.
A więc:
Kolejnym drażniącym mnie elementem w seryjnej emce był tłumik końcowy.
Po przeanalizowaniu tematu doszedłem do wniosku że najlepszym i najekonomiczniejszym rozwiazaniem będzie stworzenie indywidualnego tłumika pod ten samochód.
Zaproponowałem to firmie Ulter na co przystali na ustalonych warunkach a założenia były takie (chyba jak u większości osób które zmieniają oryginalny tłumik):
- lepszy, dla mnie to znaczy bardziej basowy, mruczący dzwięk,
- nie za głośny w środku samochodu,
- lżejszy od seryjnego, seria ma o ile dobrze pamietam 25kg
- i co najważniejwsze nie pogorszy parametrów zmierzonych na hamowni z tłumika seryjnego. Nie musi być lepiej ale nie gorzej od serii.
Tutaj pomiar mojej buni na seryjnym tłumiku:
Dyno M3 e46:
Pomiar robiliśmy wspólnie z Dave.pl i Olegiem.
Davea emka, niestety Ś.P., wypluła nieco mniej. Natomiast moja i Olega pokazały podobne wartości.
Nie obyło się oczywiście bez przygód z pomiarem, za pierwszym razem nie potrafiliśmy "oszukać" ogranicznika prędkości, na drugim spotkaniu Dave przyniósł zapisany zaczarowany kod

i wszystko poszło.
wracając do tłumika, z takimi założeniami rozpoczęły się prace, a trwały 4 miesiące.
Po pierwszych pomiarach seryjnego tłumika ulterowcy stwierdzili że bedzie bardzo ciężko uzyskać coś lepszego od serii. Mieli jakiś miernik i wychodziło im na skali 7 (nie wiem czego) im mniejsza liczba na tej skali tym lepiej. Dla porównania mówili że robili ostatnio Lancera evo9 i tam seria miała na tej skali grubo ponad 100 i zeszli swoim ulterowskim tłumikiem do 20 co znacząco poprawiło parametry.
W moim przypadku było całkikem inaczej. Na duże przyrosty już nie liczyłem ale chciałem pozostać przynajmniej przy seryjnych wynikach.
Pierwszy tłumik wykonali na tzw. puszce czyli podobnie jak seria.
Dzwięk był lepszy od seryjnego, tłumik lżejszy o 10kg od serii ale pozostał pomiar na hamowni.
Niestety pomiar robiłem przy bardzo dużej wilgotności powietrza więc mógłby być lepszy ale i tak zdecydowałem że nie chcę tego tłumika.
Wynik na tłumiku numer 1:
Dyno M3 e46 Ulter 1:
Po kolejnej wizycie w ulterze zdecydowałem że chcę coś ostrzejszego więc zdecydowaliśmy że zrobią tłumik przelotowy.
Wyszło tak:
Dzwięk na zewnątrz obłędny, suuuper, ale w środku niestety też głośno, ja lubię sportowe tłumiki ale nawet dla mnie było za głośno.
Wagowo było podobnie więc tłumik ważył jakieś 15kg i pozostał pomiar na hamowni:
który niestety znowu mnie zawiódł chociaż długo się zastanawiałem czy dla tego odgłosu nie przymknąć oka na wynik z hamowni.
Pojeździłem nim pare dni i jednak hałas w środku był nie do zniesienia przy dłuższych trasach więc zrezygnowałem.
Na pomiarze głośności mieścił się w granicach auta A-grupowego czyli miał chyba 101decybeli

.
Na kolejnej wizycie powiedziałem kolegom z Ultera żeby wymyślili teraz tłumik pomiędzy tym pierwszym na puszce a tym przelotowym czyli żeby był cichszy od przelotu ale głosniejszy od pierwszej wersji i żeby parametry na hamowni nieco się zbliżyły do serii.
Postanowili że ulepszą wersje numer 1 czyli tłumik na puszce.
Ok.
Mam założoną ulepszoną wersję i fakty są takie:
- tłumik ma przyjemny dźwięk lepszy od serii,
- w środku jest glośniej od serii ale da się wytrzymać,
- jest lżejszy od serii o około 10kg
- i.... na hamowni go jeszcze nie mierzyłem

Jak znajdę chwile to to zrobię.
Tyle o tłumiku
Tutaj kilka zdjęć z montażu i po nim:
Seria vs Ulter
Gotowy do montażu:
Dodam tylko że tłumik jest wykonany z aluminium tylko i wyłącznie dlatego że z nierdzewki ważyłby znacznie więcej.
Końcówki z polerowanej nierdzewki 2x 2x80mm.
Na emuni:
Do następnego razu
